Hier vindt u de FAQ over de Inkoop Specialistische Jeugdhulp en Wonen die per 1 januari 2024 van kracht is. Staat uw vraag er niet tussen? Mail dan naar vragenjeugd@sdfryslan.nl
-
De garantieperiode gaat in als de zorg is afgerond. Als er binnen 6 maanden na afronden van de zorg een terugval is en er weer sprake is van dezelfde doelen/resultaten, dan valt dit onder de garantieperiode. Er wordt geen nieuwe financiering voor aangevraagd.
Bij nazorg/laag frequent contact wordt aansluiten aan een traject ingezet. Waarbij er nog noodzaak is tot laagdrempelig contact, vinger aan de pols houden.
-
De Wonen aanbieder krijgt de toewijzing voor Wonen op naam. De SJH aanbieder krijgt de toewijzing voor SJH. Hier geldt dus niet het hoofd/onderaannemersschap.
-
Dit is alleen mogelijk bij een tussentijdse openstelling Wonen
-
Nee. Als een traject binnen de minimale looptijd vervangen wordt, dan wordt het oude traject vervangen door het nieuwe traject. In totaal is er dan dus maar 1 traject en betreft dit geen horizontale stapeling.
-
Op dit moment is het toevoegen van nieuwe aanbieders of profielen aan het contract Specialistische Jeugdhulp niet mogelijk. De aanbestedingsprocedure is gesloten. Aanleiding voor openstelling kan zijn een hiaat in het zorglandschap. Mocht er een openstelling komen, dan wordt dit aangekondigd via de nieuwsbrief van Sociaal Domein Fryslan (SDF) en de website van SDF.
-
Als er een Wlz aanvraag loopt, of er loopt een aanvraag voor diagnostiek, maar er is nu al hulp nodig in afwachting tot de Wlz of diagnostiek? Dan kan dit ingezet worden.
Is er al een inhoudelijk profiel ingezet, van waar uit behandeling wordt geboden en er is ook een aanvraag voor Wlz gedaan? Dan loopt de zorg door vanuit het inhoudelijk profiel. Hier kan J4 niet voor ingezet worden.
-
Het normenkader is leidend met betrekking tot de kwaliteitseisen die gesteld worden aan de verschillende profielen. Het normenkader is bovenliggend aan het SKJ afwegingskader.
-
Nee, begeleiding op locatie bij Logeren is inbegrepen in het tarief. Hier kan profiel E niet voor ingezet worden.
-
Profiel I Logeren en de inhoudelijke PIC worden aan dezelfde zorgaanbieder afgegeven. Dit wordt verticaal gestapeld. De aanbieder van het inhoudelijke profiel krijgt beide PIC op naam. Als het logeren bij een andere aanbieder wordt ingezet, komt de toewijzing op naam van hoofdaanbieder. In de toewijzing wordt de locatiecode van de in te zette locatie genoemd.
-
Logeren kan dan niet doorlopen. Mogelijk wordt deze uitvoering meegenomen in de doorontwikkeling. Vooral als het gaat om duurzaam logeren.
-
Het uitgangspunt is dat er geen maatwerkafspraken worden afgesloten buiten de systematiek om. In heel uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er een situatie is die echt niet past binnen de profielen. In dit geval kan er in gesprek gegaan worden met gemeente om te bespreken of maatwerkafspraak een optie is.
-
Uitgangspunt is dat de hulpverlening binnen de toewijzingsduur afgerond wordt. In uitzonderingssituaties kan er horizontaal gestapeld worden als het dezelfde doelen en resultaten betreft. Dat betekent dat in theorie dit 3x achtereenvolgens uitgevoerd kan worden, maar dit zou dan zeer uitzonderlijk zijn.
-
Dat klopt.
-
Binnen een hersteltraject worden er doelen opgesteld, op basis waarvan de intensiteit wordt bepaald. Declaratie geschiedt op basis van planning en niet op basis van feitelijke aanwezigheid. Dus: als een jeugdige op een dag de hele dag verwacht wordt / mag komen (conform afspraken met de ouders), dan mogen alle (openings)uren worden gedeclareerd. Ook als een jeugdige bijvoorbeeld later aankwam of eerder vertrok. Afzeggingen korter 24 uur van tevoren mogen worden gedeclareerd. Afzeggingen langer 24 uur mogen niet worden gedeclareerd. Hiervoor geldt: ‘de jeugdige wordt die dag niet verwacht (want afgezegd), dus er mag niet worden gedeclareerd’. Op het moment dat er een disproportioneel aantal no shows/annuleringen is, gaan verwijzer, jeugdige, ouder(s)/verzorger(s) en aanbieder met elkaar in gesprek. Er wordt dan afgewogen of de Jeugdhulp moet worden beëindigd.
-
De GAS-score wordt uit het gemeenteportaal gehaald. Het gemeenteportaal wordt door de aanbieder ingevuld (zo mogelijk gekoppeld aan het registratiesysteem van de aanbieder). De gegevens worden via een Trusted Third Party (TTP) uitgewisseld. Hierbij worden geen persoonsgegevens verstrekt aan SDF/de Friese gemeenten.
-
Als een aanbieder gecontracteerd is voor het profiel, kan bij contractbeheer een locatiecode aangevraagd worden. Als deze locatie aan de voorwaarden voldoet, kan deze worden toegevoegd. Is aanbieder nog niet gecontracteerd voor het betreffende profiel, dan is het toevoegen van een locatie enkel mogelijk als er een openstelling van het contract komt.
-
Met het vervoer vanuit profiel J wordt het vervoer van jeudigen naar de locatie van de aanbieder bedoelt. Dit kan in bepaalde situaties en alleen in overleg met de gemeente worden ingezet. Een aantal profielen kunnen gestapeld worden met J1 – vervoer. In andere profielen is vervoer opgenomen in het tarief van het profiel. In de stapelingsmatrix, te vinden op de website, staat wanneer vervoer gestapeld kan worden met een profiel.
-
Hiervoor kan de stapelingsmatrix worden geraadpleegd op, zie documenten.